LIKE

Wednesday, 29 May 2013

Sukatan Pelajaran STPM Penggal 3

BAHASA MELAYU STPM BAHARU PENGGAL 3

TAJUK/SUBTAJUK
HASIL PEMBELAJARAN
CATATAN / AKTIVITI
1 Wacana (12w)
1.1 Konsep wacana

1.2 Ciri wacana

1.2.1 Kohesi
1.2.2 Koheren

 Calon seharusnya dapat menjelaskan konsep wacana.

Calon seharusnya dapat:
(a) menjelaskan ciri wacana;
(b) mengenal pasti kohesi dan koheren dalam teks;
(c) menggunakan kohesi dan koheren dalam penulisan.
1.3 Jenis penanda wacana

1.3.1 Penanda penghubung
1.3.2 Penanda rujukan
1.3.3 Penanda penggantian
Calon seharusnya dapat:
(a) mengkategorikan penanda wacana mengikut jenis; (b) menggunakan penanda wacana dalam konteks yang
    betul;
(c) menganalisis sesebuah wacana;
(d) menghasilkan wacana yang utuh.
1.3 Jenis penanda wacana
1.3.4 Penanda leksikal
1.3.5 Penanda elipsis/
       pengguguran
Calon seharusnya dapat:
(a) mengkategorikan penanda wacana mengikut jenis; (b) menggunakan penanda wacana dalam konteks yang
    betul;
(c) menganalisis sesebuah wacana;
(d) menghasilkan wacana yang utuh.
2 Retorik (12w)
2.1 Konsep retorik

2.2 Jenis retorik dan cirinya
2.2.1 Pemerian
2.2.2 Pemujukan
2.2.3 Penceritaan

Calon seharusnya dapat menjelaskan konsep retorik.
Calon seharusnya dapat:
(a) mengenal pasti dan membezakan jenis retorik dan
    ciri-cirinya;
(b) menghasilkan retorik mengikut jenisnya.
2.2 Jenis retorik dan cirinya
2.2.4 Pendedahan
2.2.5 Penghujahan
Calon seharusnya dapat:
(a) mengenal pasti dan membezakan jenis retorik dan
    ciri-cirinya;
(b) menghasilkan retorik mengikut jenisnya.
2.3 Teknik penyampaian idea

2.3.1 Deduksi
2.3.2 Induksi
2.3.3 Analogi
2.3.4 Eklektik
Calon seharusnya dapat:
(a) mengesan teknik penyampaian idea dalam teks;
(b) menyampaikan idea berdasarkan teknik yang sesuai.
2.3 Teknik penyampaian idea
2.3.4 Eklektik
Calon seharusnya dapat:
(a) mengesan teknik penyampaian idea dalam teks;
(b) menyampaikan idea berdasarkan teknik yang sesuai.
3 Variasi bahasa (16w)
3.1 Konsep variasi bahasa

3.2 Jenis variasi bahasa dan cirinya

3.2.1 Dialek
3.2.2 Idiolek
3.2.3 Pijin
Calon seharusnya dapat menjelaskan konsep variasi bahasa.
Calon seharusnya dapat:
(a) mengenal pasti dan membezakan jenis variasi
    bahasa dan cirinya;
(b) mengemukakan contoh variasi bahasa yang betul.
Istilah yang berkaitan yang perlu diajarkan:
-Isoglos
-Diaglosia
-Subdialek
-Dwibahasa
-Multibahasa
3.2 Jenis variasi bahasa dan cirinya

3.2.4 Kreol
3.2.5 Slanga
3.2.6 Bahasa formal
3.2.7 Bahasa tak formal
Calon seharusnya dapat menjelaskan konsep variasi bahasa.
Calon seharusnya dapat:
(a) mengenal pasti dan membezakan jenis variasi
    bahasa dan cirinya;
(b) mengemukakan contoh variasi bahasa yang betul.
Istilah yang berkaitan yang perlu diajarkan:
-Isoglos
-Diaglosia
-Subdialek
-Dwibahasa
-Multibahasa
3.2 Jenis variasi bahasa dan cirinya

3.2.8 Bahasa halus
3.2.9 Bahasa kasar
3.2.10 Bahasa istana/dalam
3.2.11 Bahasa basahan
Calon seharusnya dapat menjelaskan konsep variasi bahasa.
Calon seharusnya dapat:
(a) mengenal pasti dan membezakan jenis variasi
    bahasa dan cirinya;
(b) mengemukakan contoh variasi bahasa yang betul.
Istilah yang berkaitan yang perlu diajarkan:
-Isoglos
-Diaglosia
-Subdialek
-Dwibahasa
-Multibahasa
3.2.12 Bahasa baku
3.2.13 Bahasa mesra
3.2.14 Bahasa pasar
Calon seharusnya dapat menjelaskan konsep variasi bahasa.
Calon seharusnya dapat:
(a) mengenal pasti dan membezakan jenis variasi
    bahasa dan cirinya;
(b) mengemukakan contoh variasi bahasa yang betul.
Istilah yang berkaitan yang perlu diajarkan:
-Isoglos
-Diaglosia
-Subdialek
-Dwibahasa
-Multibahasa
4 Laras bahasa (8w)
4.1 Konsep laras bahasa

4.2 Jenis dan ciri laras

Calon seharusnya dapat menjelaskan konsep laras bahasa.
Calon seharusnya dapat:
(a) menjelaskan ciri laras bahasa;
(b) mengenal pasti dan membezakan jenis laras
    bahasa dan cirinya berdasarkan teks;
(c) mengemukakan contoh laras yang betul;
(d) merumuskan jenis laras berdasarkan cirinya;
(e) menghasilkan pelbagai laras.
Tumpuan diberikan pada laras bahasa yang berikut: Laras sains Laras ekonomi Laras undang- undang Laras agama Laras sukan Laras sastera Laras resipi Laras iklan (termasuk penggunaan bahasa pada papan tanda)
4.2 Jenis dan ciri laras
Calon seharusnya dapat:
(a) menjelaskan ciri laras bahasa;
(b) mengenal pasti dan membezakan jenis laras
    bahasa dan cirinya berdasarkan teks;
(c) mengemukakan contoh laras yang betul;
(d) merumuskan jenis laras berdasarkan cirinya;
(e) menghasilkan pelbagai laras.
Tumpuan diberikan pada laras bahasa yang berikut: Laras sains Laras ekonomi Laras undang- undang Laras agama Laras sukan Laras sastera Laras resipi Laras iklan (termasuk penggunaan bahasa pada papan tanda)
5 Semantik (12w)
5.1 Konsep semantik

5.2 Makna denotatif dan makna konotatif


5.3 Konsep, perkataan, dan rujukan


5.4 Perkaitan makna perkataan dari segi leksikal
Calon seharusnya dapat menjelaskan konsep semantik.


Calon seharusnya dapat menjelaskan maksud dan memberikan contoh “makna denotatif” dan “makna konotatif”.

Calon seharusnya dapat menjelaskan pengertian makna/konsep, perkataan, dan rujukan.

Calon seharusnya dapat:
(a) mengenal pasti dan membezakan perkaitan makna
     perkataan dari segi leksikal;
(b) memberikan contoh yang betul bagi kata yang
      mempunyai pertalian leksikal;
(c) membina ayat yang betul dengan menggunakan
     perkataan yang mempunyai pertalian leksikal;
(d) merumuskan jenis-jenis perkaitan makna dari segi
     leksikal.











Homonim meliputi homograf dan homofon.
7
 (a) sinonim
(b) antonim
(c) hiponim
(d) homonim
Calon seharusnya dapat:
(a) mengenal pasti dan membezakan perkaitan makna
     perkataan dari segi leksikal;
(b) memberikan contoh yang betul bagi kata yang
      mempunyai pertalian leksikal;
(c) membina ayat yang betul dengan menggunakan
     perkataan yang mempunyai pertalian leksikal;
(d) merumuskan jenis-jenis perkaitan makna dari segi
     leksikal.
Homonim meliputi homograf dan homofon.
(e) polisemi
(f) mironim
Calon seharusnya dapat:
(a) mengenal pasti dan membezakan perkaitan makna
     perkataan dari segi leksikal;
(b) memberikan contoh yang betul bagi kata yang
      mempunyai pertalian leksikal;
(c) membina ayat yang betul dengan menggunakan
     perkataan yang mempunyai pertalian leksikal;
(d) merumuskan jenis-jenis perkaitan makna dari segi
     leksikal.
Homonim meliputi homograf dan homofon.
5.5 Perubahan makna
2
5.5.1 Peluasan makna
5.5.2 Penyempitan makna
Calon seharusnya dapat:
(a) menjelaskan maksud perubahan makna;
(b) memberikan contoh perkataan yang mengalami
     perubahan makna.
Contoh:
-Saudara
-Abang

Contoh:
-Madrasah
- Pondok
-Khalwat
-Tuan
-Cik



1 comment: