BAHASA MELAYU STPM BAHARU PENGGAL 3
TAJUK/SUBTAJUK
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
CATATAN
/ AKTIVITI
|
1 Wacana (12w)
1.1 Konsep wacana
1.2 Ciri wacana
1.2.1 Kohesi
1.2.2 Koheren
|
Calon seharusnya dapat menjelaskan konsep
wacana.
Calon seharusnya dapat:
(a) menjelaskan ciri wacana;
(b) mengenal pasti kohesi dan koheren dalam teks;
(c) menggunakan kohesi dan koheren dalam penulisan.
|
|
1.3 Jenis penanda wacana
1.3.1 Penanda penghubung
1.3.2 Penanda rujukan
1.3.3 Penanda penggantian
|
Calon seharusnya dapat:
(a) mengkategorikan penanda wacana mengikut jenis;
(b) menggunakan penanda wacana dalam konteks yang
betul;
(c) menganalisis sesebuah wacana;
(d) menghasilkan wacana yang utuh.
|
|
1.3 Jenis penanda wacana
1.3.4 Penanda leksikal
1.3.5 Penanda elipsis/
pengguguran
|
Calon seharusnya dapat:
(a) mengkategorikan penanda wacana mengikut jenis;
(b) menggunakan penanda wacana dalam konteks yang
betul;
(c) menganalisis sesebuah wacana;
(d) menghasilkan wacana yang utuh.
|
|
2 Retorik (12w)
2.1 Konsep retorik
2.2 Jenis retorik dan cirinya
2.2.1 Pemerian
2.2.2 Pemujukan
2.2.3 Penceritaan
|
Calon seharusnya dapat menjelaskan konsep retorik.
Calon seharusnya dapat:
(a) mengenal pasti dan membezakan jenis retorik dan
ciri-cirinya;
(b) menghasilkan retorik mengikut jenisnya.
|
|
2.2 Jenis retorik dan cirinya
2.2.4 Pendedahan
2.2.5 Penghujahan
|
Calon seharusnya dapat:
(a) mengenal pasti dan membezakan jenis retorik dan
ciri-cirinya;
(b) menghasilkan retorik mengikut jenisnya.
|
|
2.3 Teknik penyampaian idea
2.3.1 Deduksi
2.3.2 Induksi
2.3.3 Analogi
2.3.4 Eklektik
|
Calon seharusnya dapat:
(a) mengesan teknik penyampaian idea dalam teks;
(b) menyampaikan idea berdasarkan teknik yang sesuai.
|
|
2.3 Teknik penyampaian idea
2.3.4 Eklektik
|
Calon seharusnya dapat:
(a) mengesan teknik penyampaian idea dalam teks;
(b) menyampaikan idea berdasarkan teknik yang sesuai.
|
|
3 Variasi bahasa (16w)
3.1 Konsep variasi bahasa
3.2 Jenis variasi bahasa dan cirinya
3.2.1 Dialek
3.2.2 Idiolek
3.2.3 Pijin
|
Calon seharusnya dapat menjelaskan konsep variasi
bahasa.
Calon seharusnya dapat:
(a) mengenal pasti dan membezakan jenis variasi
bahasa dan cirinya;
(b) mengemukakan contoh variasi bahasa yang betul.
|
Istilah yang berkaitan yang perlu diajarkan:
-Isoglos
-Diaglosia
-Subdialek
-Dwibahasa
-Multibahasa
|
3.2 Jenis variasi bahasa dan cirinya
3.2.4 Kreol
3.2.5 Slanga
3.2.6 Bahasa formal
3.2.7 Bahasa tak formal
|
Calon seharusnya dapat menjelaskan konsep variasi
bahasa.
Calon seharusnya dapat:
(a) mengenal pasti dan membezakan jenis variasi
bahasa dan cirinya;
(b) mengemukakan contoh variasi bahasa yang betul.
|
Istilah yang berkaitan yang perlu diajarkan:
-Isoglos
-Diaglosia
-Subdialek
-Dwibahasa
-Multibahasa
|
3.2 Jenis variasi bahasa dan cirinya
3.2.8 Bahasa halus
3.2.9 Bahasa kasar
3.2.10 Bahasa istana/dalam
3.2.11 Bahasa basahan
|
Calon seharusnya dapat menjelaskan konsep variasi
bahasa.
Calon seharusnya dapat:
(a) mengenal pasti dan membezakan jenis variasi
bahasa dan cirinya;
(b) mengemukakan contoh variasi bahasa yang betul.
|
Istilah yang berkaitan yang perlu diajarkan:
-Isoglos
-Diaglosia
-Subdialek
-Dwibahasa
-Multibahasa
|
3.2.12 Bahasa baku
3.2.13 Bahasa mesra
3.2.14 Bahasa pasar
|
Calon seharusnya dapat menjelaskan konsep variasi
bahasa.
Calon seharusnya dapat:
(a) mengenal pasti dan membezakan jenis variasi
bahasa dan cirinya;
(b) mengemukakan contoh variasi bahasa yang betul.
|
Istilah yang berkaitan yang perlu diajarkan:
-Isoglos
-Diaglosia
-Subdialek
-Dwibahasa
-Multibahasa
|
4 Laras bahasa (8w)
4.1 Konsep laras bahasa
4.2 Jenis dan ciri laras
|
Calon seharusnya dapat menjelaskan konsep laras bahasa.
Calon seharusnya dapat:
(a) menjelaskan ciri laras bahasa;
(b) mengenal pasti dan membezakan jenis laras
bahasa dan cirinya berdasarkan
teks;
(c) mengemukakan contoh laras yang betul;
(d) merumuskan jenis laras berdasarkan cirinya;
(e) menghasilkan pelbagai laras.
|
Tumpuan diberikan pada laras bahasa yang berikut: Laras
sains Laras ekonomi Laras undang- undang Laras agama Laras sukan Laras
sastera Laras resipi Laras iklan (termasuk penggunaan bahasa pada papan
tanda)
|
4.2 Jenis dan ciri laras
|
Calon seharusnya dapat:
(a) menjelaskan ciri laras bahasa;
(b) mengenal pasti dan membezakan jenis laras
bahasa dan cirinya berdasarkan
teks;
(c) mengemukakan contoh laras yang betul;
(d) merumuskan jenis laras berdasarkan cirinya;
(e) menghasilkan pelbagai laras.
|
Tumpuan diberikan pada laras bahasa yang berikut: Laras
sains Laras ekonomi Laras undang- undang Laras agama Laras sukan Laras
sastera Laras resipi Laras iklan (termasuk penggunaan bahasa pada papan
tanda)
|
5 Semantik (12w)
5.1 Konsep semantik
5.2 Makna denotatif dan makna konotatif
5.3 Konsep, perkataan, dan rujukan
5.4 Perkaitan makna perkataan dari segi leksikal
|
Calon seharusnya dapat menjelaskan konsep semantik.
Calon seharusnya dapat menjelaskan maksud dan
memberikan contoh “makna denotatif” dan “makna konotatif”.
Calon seharusnya dapat menjelaskan pengertian
makna/konsep, perkataan, dan rujukan.
Calon seharusnya dapat:
(a) mengenal pasti dan membezakan perkaitan makna
perkataan dari segi
leksikal;
(b) memberikan contoh yang betul bagi kata yang
mempunyai
pertalian leksikal;
(c) membina ayat yang betul dengan menggunakan
perkataan yang
mempunyai pertalian leksikal;
(d) merumuskan jenis-jenis perkaitan makna dari segi
leksikal.
|
Homonim meliputi homograf dan homofon.
|
7
(a) sinonim
(b) antonim
(c) hiponim
(d) homonim
|
Calon seharusnya dapat:
(a) mengenal pasti dan membezakan perkaitan makna
perkataan dari segi
leksikal;
(b) memberikan contoh yang betul bagi kata yang
mempunyai
pertalian leksikal;
(c) membina ayat yang betul dengan menggunakan
perkataan yang
mempunyai pertalian leksikal;
(d) merumuskan jenis-jenis perkaitan makna dari segi
leksikal.
|
Homonim meliputi homograf dan homofon.
|
(e) polisemi
(f) mironim
|
Calon seharusnya dapat:
(a) mengenal pasti dan membezakan perkaitan makna
perkataan dari segi
leksikal;
(b) memberikan contoh yang betul bagi kata yang
mempunyai
pertalian leksikal;
(c) membina ayat yang betul dengan menggunakan
perkataan yang
mempunyai pertalian leksikal;
(d) merumuskan jenis-jenis perkaitan makna dari segi
leksikal.
|
Homonim meliputi homograf dan homofon.
|
5.5 Perubahan makna
2
5.5.1 Peluasan makna
5.5.2 Penyempitan makna
|
Calon seharusnya dapat:
(a) menjelaskan maksud perubahan makna;
(b) memberikan contoh perkataan yang mengalami
perubahan makna.
|
Contoh:
-Saudara
-Abang
Contoh:
-Madrasah
- Pondok
-Khalwat
-Tuan
-Cik
|
terima kasih :)
ReplyDelete